Tuesday, December 7, 2010

Najpoznatije fotografkinje

Dorotea Lange


(Lange, Dorothea, rodena 26. maja 1895. u Hobokenu, Njujork – umrla 11. oktobra 1965. u San Francisku), američka dokumentarna fotograf.kinja Studirala je fotografiju i 1919. otvorila fotografski studio u San Francisku. Tokom Velike depresije njene fotografije beskućnika omogućile su joj da radi u saveznoj službi sa zadatkom da istakne mizerno stanje siromašnih slojeva i skrene pažnju javnosti. Njene fotografije su imale toliki uticaj da je vlada otvorila naselja za doseljenike. Fotografija Majka doseljenik (1936) bila je najčešće reprodukovana od svih slika Farm Security Administration. Napravila je još nekoliko fotosesija, medju kojima je i jedna iz Drugog svetskog rata, document vojnog zarobljeništva Amerikanaca japanskog porekla.





Dijana Arbus




Pravo ime Dijana Nemerov (Arbus, Diane Nemerov, 1923-1971), američka fotografkinja. Sestra pjesnika i kritičara Hauarda Nemerova, 50-ih godina XX vijeka radila je kao modna fotografkinja. Od 1955. do 1957. proučavala je dokumentarne fotografije Lizete Model. Objavila je prvi foto-esej za Eskajver (1960). Šezdesetih godina XX veka počela je da istražuje teme koje će je zaokupljati u većem dijelu karijere: ljude koji žive na margini društva uključujući nudiste, transvestite, patuljke i mentalno ili fizički hendikepirane. Njena očita prisnost s temama njenih fotografija za ishod je imala slike koje podstiču saosećajnost posmatrača i izazivaju jaku reakciju. Tokom ovog perioda ovladala je tehnikom korišćenja kvadratnog formata i blic osvetljenja, što njenom radu daje prizvuk teatralnosti i nadrealizma. 1971. izvršila je samoubistvo posle višegodišnje depresije.








Inge Morath





Inge Morath stekla je svjetsku slavu kao fotograf.kinja Supruga američkog književnika Arthura Millera dobila je za svoje fotografije i u SAD-u i u Austriji mnogobrojne nagrade. 1923. Inge Morath rodila se u Grazu. 1940-ih godina -Kao kći bračnog para naučnika studira jezike i novinarstvo u Berlinu. 1949. Nakon što je radila za časopise u Beču i Salzburgu i za jednu agenciju iz Münchena, odlazi u Pariz kako bi za fotografsku agenciju "Magnum" sastavljala tekstove. 1951. Fascinirana fotografijom, izučila je fotografski zanat u Londonu. 1950-ih godina Inge Morath fotografiše za časopise kao što su "Vogue" i "Paris Match". Zbog fotografije putovanja je vode širom Evrope, u Afriku i na Bliski istok. 1962. Udaje se za književnika Arthura Millera, kojeg je upoznala na snimanju filma "Misfits". 1960-ih i 1970-ih godina - Sa svojim mužem odlazi na mnogobrojna putovanja, a utiske zajednički objavljuju u knjigama. 1980-ih i 1990-ih godina - Realizuje individulane projekte, kao i projekte po narudžbi. Inge Morath poznata je prije svega po svojim umjetničkim portretima. Među fotografisanim osobama nalaze se mnoge istaknute osobe. 2002. Umire u bolnici u New Yorku.





Merilin Silverston


Američka fotografkinja, rođena 1919. u Londonu, umrla 1999. na Nepalu.
Studirala je na Wellesley College u Masačusetsu, radila 50 –ih god. 20.vijeka za Art News, Industrial Design and Interiors during.
1955. počela je da radi kao profesionalna fotografkinja za Nancy Palmer Agency u NewYorku i tada obišla Aziju, Evropu, Afriku, Centralnu Ameriku I Sovjetski Savez. 1959. se upoznaje sa Indijom, oduševljava se budističkom kulturom i objavljuje knjige na indijske teme: Bala Child of India (1962) I Ghurkas and Ghosts (1964), i kasnije The Black Hat Dances (1987) i Ocean of Life (1985).
1964. počinje da objavljuje fotografije za jednu od najpoznatijih svetskih agencija Magnum. Objavljivala je fotografije za Newsweek, Life, Look, Vogue i National Geographic.
1999. umrla je u jednom budističkom manastiru blizu Katmandua, u siromaštvu.







Sindi Šerman




Rođena je 19. januara 1954. u Glen Ridžu, Nju Džersi, američka fotograf kinjai filmska rediteljica. O njenom izuzetnom stvaralaštvu i umijeću Rastko Ivanović piše sledeće: «U tom zaleđenom kadru obilja zbilje, naslonjena na materiju američke B-kinematografije 50-ih i 60-ih godina 20. veka, Sindi Šerman u svojim performativnim strategijama prerušavanja postaje idealna kritička – poststrukturalistička mašina za proizvodnju identiteta. Ona je uvek Drugo. Bilo da je sanjiva studentkinja usamljena na eteričnom sedištu svog mikrokosmosa, uzvišeno hladna fam fatal čija umetnost zavođenja divno prožima njeno grešno telo, glamurozna zavodnica, bestidna ljepotica ili suburbana (dakako očajna) domaćica obrasla u korov palanačkih tajni, ona je uvek drugo...




U klasičnom kulturno-društvenom konstruktu polarizovanom na pozicije muškarac-imati i posjedovati, i žena-biti, nadzornik žene unutar žene, iz vizure Berdžera, jeste muškarac kao nametnuta kolektivna fantazija identiteta. Ono nesvodljivo, nepojmljivo, iracionalno je žena kao Drugo. Govoreno klasičnom deridijanskom terminologijom – ako bi posjedovali, držali i razumjeli drugo, onda ono ne bi bilo drugo. Ako je muškarac stil, onda žena ne treba da brine, jer je ona stil i pisanje, toliko artificijalno biće da može da živi na osnovu osjećanja koja izaziva. Tako i u Talmudu stoji: „Žena je narod za sebe“.
Zato Sidni Šerman svoje fotografije „piše“ mastilom tipično rezervisanim za muškarce, pokazujući da su sve te predstave identiteta društvene konstrukcije. Kršeći svojim djelom tradicionalne šablone, Šermanova svjedoči o čistoj nepomućenosti forme ispražnjene od svakog sadržaja, rasipajući tragove o subjektu bez subjektiviteta kao onom Igltonovom „praznom kućištu bezličnih kodova“.




Eva Arnold

Amerikanka, rođena 1912. u Pesilvaniji, dijete ruskh emigranata. Sa fotografijom počinje da se bavi 1946. godine u Njujorku. 1948. kreće na studije fotografije kod Alekseja Brodoviča.Član Magnumovih fotografa/kinja postaje već 1951. a punopravan članica 1957. Od 1962. živi u Engleskoj, povremeno odlazi u SAD I Kinu gdje pravi divnu seriju fotofrafija.Posebno su poznate njene fotografije holivudskih glumaca/ica, pre svega Merilin Monro.
Dobitnica je mnogih prestižnih nagrada u svijetu fotografije.